woensdag 20 juli 2016

zomervoetjes

De klasdeur zwaait open. Achter de juf aan, komt het ene na het andere kindje naar buiten gehuppeld. De gang wordt gevuld met gelach, gegil en een klepperend geluid van alle teenslippers. Het is zomer!

Als ik de klas inloop zit Romy met een rood hoofdje in de bank te wachten. "Hé waar blijf je! Het zwembadje staat al op je te wachten hoor!" Terwijl ik het zeg, zie ik eigenlijk pas dat ze niet echt vrolijk kijkt.
"Sorry mam, maar ik kan echt geen stap meer zetten. Mijn voeten doen zo zeer!" En ze strekt haar armpjes uit om opgetild te worden.

Thuis trek ik meteen haar schoenen uit. Voorzichtig peuter ik haar spalken los. Als ik haar kniekousen langzaam uittrek, zie ik haar gezichtje even vertrekken en daarna zucht ze van opluchting.
Ik snap wel dat haar voeten pijn doen. Ze zijn helemaal rood en opgezwollen.
"Jij hebt een lekker voetenbadje verdiend!" zeg ik tegen Romy. "Leuk!"roept Romy terwijl ik een teiltje sta te vullen. "Gaan we beautysalon spelen? Breng meteen wat komkommerschijfjes mee !"



Gelukkig heeft Romy ook nog sandaaltjes. Het was een hele speurtocht met haar scheve voetjes. En ze kan er maar amper in lopen. Maar ze kunnen in elk geval aan! 
Als ik ze Romy de volgende dag aantrek, kijkt ze me verbaasd aan. "Maar mama, die mag ik van jou toch niet naar school aan?" Maar vandaag mag het wel! Het wordt 34 graden. Het is maar een half dagje school. En ja oke, ze heeft eigenlijk ook gym. Maar dat moet dan maar een keer op blote voeten. 
Ik loop in elk geval met een meisje naar school , die stralend in haar rolstoel zit en zegt "Mama, hier heb ik nou al zolang van gedroomd....  sandaaltjes aan naar school...net als mijn vriendinnen!"






1 opmerking:

  1. Anna,
    je bent zo'n lieve mama!

    En je meid is een ster!

    liefs en een dikke kus,
    San

    BeantwoordenVerwijderen