woensdag 24 mei 2017

spreekbeurt

'Mam, ga eens opzij, ik moet het zelf doen' zegt Romy terwijl ze bazig mijn hand van de muis afduwt en zelf druk begint te klikken. 'Nou zeg, ik mag best een beetje helpen, zo'n PowerPoint maken is toch best lastig....' begin ik weer . Maar Romy kijkt even streng over haar bril naar me en gaat daarna weer geconcentreerd verder. Ze typt met grote paarse letters Wat is Cerebrale Parese

Romy moet voor het eerst haar spreekbeurt doen. Nou ja MOETEN.... ze wil niks liever!
Voor de klas staan, alle ogen op je gericht, en iedereen moet verplicht naar je luisteren... allemaal ingrediënten waar ik vroeger van wakker zou liggen. Maar Romy baalt alleen dat ze niet als eerste van de klas aan de beurt is.

Ze heeft zelf bedacht dat ze het over CP wil doen. Dan kan ze het de klas nog eens goed uitleggen. Dus ik heb boekjes en folders erbij gepakt die ze kan gebruiken. 'Mama, wat betekenen deze plaatjes eigenlijk?' vraagt ze als ze de pagina bekijkt met de verschillende niveaus van kunnen bewegen (GMFCS). Ik leg uit dat het plaatjes zijn van de lichtste vorm van CP, niveau 1, waarbij je goed kunt lopen en zelfs rennen, tot aan de zwaarste, niveau 5, waarbij je volledig in de rolstoel zit.
'Welk niveau heb ik?' vraagt ze aarzelend. 'Nou jij bent door je operatie van niveau 3 naar niveau 2 gegaan!' zeg ik haar heel trots. Maar ik zie bij haar een teleurstelling. 'En wanneer word ik een 1?' is dan ook haar volgende vraag. Wanneer ik dan voorzichtig nee schud blijft ze even stil naar de plaatjes staren.

'Oké maar ik wil dus geen depri spreekbeurt' zegt ze ineens fel en schuift de folders opzij.  'je mag me toch helpen mam, wil jij een filmpje maken met allemaal coole dingen met CP?' vragend kijk ik haar aan. 'Nou je weet wel, dat meisje met spalken die aan bergbeklimmen doet en dat jongetje in zijn rolstoel dat stunt op de skatebaan...' ik stem knikkend in 'dan ga ik alvast een leuk grapje bedenken, want humor hoort ook in een spreekbeurt!' Enthousiast gaan we verder met haar spreekbeurt en 's avonds ligt ze tevreden in bed.

De volgende dag vertrekt ze helemaal hyper met een tas vol spalken en een usb stick naar school. Wanneer ik haar weer ophaal, vliegt ze stralend om mijn nek. 'Zelfs de jongens vonden het filmpje cool mama! En iedereen moest lachen om mijn grapje.' Terwijl we samen hand in hand naar huis lopen zucht ze 'ik wou dat ik iedere dag een spreekbeurt mocht doen!'






5 opmerkingen:

  1. Gaaf hoor om daarover je spreekbeurt te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat stoer dat je je presentatie hebt gegeven over CP Romy! Groetjes van een meisje met spalken die aan bergbeklimmen doet :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Renske ! Dankjewel, jij had natuurlijk al geraden wie dat meisje is 😊

      Verwijderen
    2. Ik heb zo'n vermoeden dat ik dat meisje heel goed ken ;) Ik zag jullie gisteren op Hart van Nederland met de Steptember actie (en dans!), supergoed! Als Romy ook een keer wil klimmen dan hoor ik het graag, valt vast iets te regelen!

      Verwijderen
  3. Romy, je bent een ster! liefs, San

    BeantwoordenVerwijderen