woensdag 14 januari 2015

9 dagen voor de SDR

Over een week is het zover...dan mogen we Romy gaan melden in het VU. Die dag en de dag erna zal ze nog wat testjes krijgen. En dan is donderdag de echte operatiedag! De SDR(selectieve dorsale rhizotomie) operatie waar we zolang naar uit hebben gekeken, maar natuurlijk ook zolang voor gevreesd...
Want het is natuurlijk niet niks. En ons poppetje is er best zenuwachtig voor. Niet eens zozeer voor de operatie maar meer voor daarna. Weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Al die vaardigheden waar ze jarenlang zo hard voor heeft moeten knokken zal ze weer helemaal opnieuw moeten gaan leren. Dat klinkt wel erg hard. Lekker rennen met de rollator zal er misschien helemaal niet meer in zitten... dat klinkt natuurlijk allemaal wel heel erg spannend. Dus dan krijg je 's avonds voor het slapen gaan wel eens de vraag : "Mama, zullen we het misschien maar beter niet doen?". En dan gaan we heel het riedeltje maar weer af met alle redenen waarom toch maar beter van wel...
En uiteindelijk gaat ze dan rustig slapen als ik beloof dat ik in elk geval heel de tijd bij haar zal blijven in het ziekenhuis.
Als ze slaapt ga ik weer verder met mijn lijstje van spullen die ik niet moet vergeten mee te nemen naar het ziekenhuis. Ipad met leuke spelletjes en filmpjes, leuke boekjes, kleurspullen en puzzels, my little pony's , little pet shop en eigenlijk alles van frozen...Zoveel mogelijk dingen om haar vooral die eerste dagen op haar buik/zij goed bezig te kunnen houden. Voor mezelf moet ik natuurlijk ook van alles meenemen zoals oordopjes, laders, boeken, tijdschriften, kleren, chocola .... kun je in een ziekenhuis met een koffer aan komen zetten?
Laat ik nu toch maar gaan slapen , want ik moet proberen fit te blijven. Hier in huis mag niemand nu ziek worden, dan hebben we een groot probleem! Morgen maar weer verder met bedenken of we nu toch wel/of niet nog een hoog/laagbed gaan regelen voor in de woonkamer, en of misschien toch een douchestoel straks handig is om te hebben staan. Het was een drukke dag met fysio/ergo/looplab(wat ze wel heel leuk vond...zie foto)/en maken van foto van de heupjes, en dat was alleen nog maar de ochtend...

1 opmerking:

  1. Wat herkenbaar allemaal. Ook al hebben wij nog geen datum: het gezin/huishouden paraat houden qua gezond zijn en hulpmiddelen inschakelen leeft hier ook al! Als we maar eens een half jaar verder konden kijken he... Ik wil jullie heel veel succes en sterkte wensen de komende weken!

    BeantwoordenVerwijderen